«بسم الله الرحمن الرحیم»
احکام
وحدت میان مسلمانان یک امر عاقلانه و واجب شرعی است و ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی، کار انسان های نادان و به نفع دشمنان خواهد بود. بنابراین همه ما باید با حفظ عقیده و دستورات مذهبی خود، وحدت اسلامی را مراعات کنیم.
برخی ازمسائل مربوط به روابط میان مذاهب:
- توهین به مقدسات دیگر مذاهب حرام است و فرقی بین مجالس عمومی یا خصوصی نیست.
- گوشت ذبح شده توسط مسلمانان از هر فرقه ای که باشند اشکالی ندارد و حلال و پاک است.
- اگر رفت وآمد با افراد سایر مذاهب، اثر مطلوب دارد، یعنی جنبه امر به معروف ونهی از منکر دارد، قطع ارتباط کامل جایز نیست بلکه باید ارتباط برقرار باشد به شرطی که در عقیده واخلاق شما انحرافی پیدا نشود. و…
علوم و معارف قرآنی
سوره بخش مستقلی از قرآن کریم است که مانند دیوار،تعدادی آیه رادر خود جای می دهد و با «بسم الله الرحمن الرحیم» از بخش بعدی جدا می شود.
محدوده هر سوره توقیفی است و با دستور و تعلّم پیامبر(صلی الله علیه وآله) مشخص شده است. درهنگام نزول آیات ، پیامبر(صلی الله علیه وآله) ، علاوه بر ترتیب آیات ، محدوده هر سوره را نیز مشخص می کرد تا آیات یک سوره در سوره دیگر قرار نگیرد.
ارتباط و هماهنگی میان آیات هر سوره:
الف) ارتباط میان دسته ای از آیات یک سوره که موضوعی خاص را بیان می کند.
ب) ارتباط میان مجموع آیات یک سوره که هدف یا اهداف تربیتی مشخصی را دنبال می کند و پس از رسیدن به آن ، سوره به پایان می رسد.
نحو مقدماتی
حفظ موضوعی
رعایت عفاف در نگاه به نامحرم
قُل لِلمُؤمنینَ یَغُضّوا مِن أبصارِهِم و یَحفَظوا فُروجَهُم ذلکَ أزکی لَهُم إنّ اللهَ خبیرٌبِما یَصنَعون (۳۰)
و قُل لِلمُؤمِناتِ ِیَغضُضنَ مِن أبصارِهِنّ…(۳۱)
به مردان مؤمن بگو چشمان خود را از آنچه حرام است بپوشند عفت وپاکدامنی خود را حفظ کنند این برای آنها پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام می دهید مسلما آگاه است(۳۰)
و به زنان مؤمن بگو چشم های خود را فرو گیرند و…(۳۱)
عقاید
یکی از ادله قرآنی اثبات ضرورت امام، آیه «اولواالامر» است. که نام دیگر آن «آیه اطاعت» می باشد. زیرا این آیه اطاعت از اولواالامر را بر مومنان واجب کرده است.که از دیدگاه امامیه منظور امامان معصوم (ع) هستند. وجوب اطاعت از اولواالامر بدون وجود امام، امکان پذیر نیست. پس وجود امام واجب خواهد بود.
مهم ترین مصادیق اولواالامر از نظر اهل سنت:«۱)اهل عقد و حل ۲)حاکمان بر حق ۳)عالمان ۴)هرکس ولایت شرعیه دارد.»
اما به دو دلیل صحیح نیست:
الف)خداوند به اطاعت بی چون و چرا از آنان امر کرده است، پس امام باید معصوم (ع) باشد.
ب)روایات متعددی از طریق اهل سنت وجود دارد که اثبات می کند مراد از اولواالامر، امامان معصوم
(ع) هستند.
نحو مقدماتی
افعال مقاربه: بر سر مبتدا و خبر آمده و اسم را «رفع» و خبر را «نصب» می دهند. که بر سه دسته اند:
- افعالی که بر نزدیک بودن وقوع خبر دلالت می کنند: کادَ ، کَرَبَ ، أوشَکَ
- افعالی که بر امیدواری نسبت به وقوع خبر دلالت دارند: عسی ، حری ، إخلَولَقَ
- افعالی که بر شروع کردن عمل دلالت می کنند: شَرَعَ ، جَعَلَ ، طَفِقَ
- خبر افعال مقاربه همواره مضارع است. مانند:
إخلَولَقَ المُذنِبُ أن یَتوبَ (امید است گنهکار توبه کند.)
حروف شبیه به «لیس»:سه حرف «ما ، لا ، إن» که مانند افعال مقاربه عمل می کنند. مانند:
مَا اللهُ ظالماً (خداوند ستمگر نیست.)
اخلاق عملی
- غیبت سبب می شود اعمال نیکی که انسان انجام می دهد تباه گردد و از بین برود.
امام صادق (ع)فرمود: غیبت کردن برای هر مسلمانی حرام استو مان گونه که آتش هیزم را می خورد، غیبت نیز کار های نیک انسان را می خورد و از بین می برد.
- غیبت کننده از ولایت خدا بیرون است، همان طور که امام صادق (ع)فرمود:
هر کس به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مؤمنی سخنی علیه او بگوید تا او را از چشم مردم بیندازد خداوند چنین کسی را از ولایت خویش بیرون می کندو به سوی ولایت شیطان می فرستد و شیطان او را نمی پذیرد.
- غیبت کنده از بهشت محروم است. پیامبر اکرم (صلی علیه و آله) فرمود:
بهشت بر سه کس حرام است: سخن چین ،کسی که غیبت می کند وکسی که دائم الخمر باشد.